counter hit make

Om å bo på landet

Dette er sikkert som å banne i kirka. Det er nærmest ingen "med hodet på rett plass" som tør å være mot høyere bensinpriser, og de som skriker opp om at det er for dyrt blir stemplet som FrP-ere (eller dets like).

Jeg har ikke tenkt å snakke om vanskelige økonomiske modeller, bare peke på en liten ting. Når råoljeprisen er så høy som den er nå, vil den norske staten tjene mer på oljen. Det er staten som setter drivstoffavgift - jeg synes det må gå an å lempe litt her.

Jeg tenker ikke først og fremst på meg selv, men jeg tenker tilbake på den tiden jeg bodde på landet. Her jeg bor nå er det tross alt kollektivtilbud, noe det ikke var der jeg bodde før (om man regner utenom den ene bussen om dagen). De har billige hus, ja, men det som er mest utslagsgivende på små steder er at det er veldig få høytlønnede jobber. De aller fleste må greie seg på en minimal inntekt. I en husholdning med to små inntekter blir det fort mye utgifter. Som oftest er det nødvendig med to biler. Bilene man har råd til er gjerne gamle biler som bruker mer bensin enn nye, men har man ikke råd, så har man ikke. Butikkene man har til rådighet er små nærbutikker, der matvareprisene er mye høyere enn på de store kjedene. Husene skal varmes opp, og dersom man ikke har anledning til å ordne ved selv om vinteren (til det trenger man scooter, bensin og en sterk rygg),  må man kjøpe ved, olje eller strøm til oppvarming av husene. Mange av husene har lang innkjørsel som må brøytes, enten av en man betaler, eller at man eier en snøfreser man kan brøyte selv med.

Man kan si at disse menneskene som bor på sånne plasser har valgt det selv, og at de bare kan "dra seg til byen" og få seg en jobb med ordentlig inntekt. Det blir sagt oftere enn jeg liker å høre. Det er distriktsnorge som gjør hele Norge til en levende plass. Ønsker vi virkelig at det langs riksveiene skal stå tomme hus på rad og rekke?

Jeg har respekt for folk som virkelig ønsker å bo usentralt til, og som sloss for det. Der jeg kommer fra, er det en levende idrettsforening som arrangerer minst 10 forskjellige ting i året. Alt fra cowboy-fest til påskeskirenn. 17. mai arrangeres av alle innbyggerne på omgang, og juletrefesten omfatter alle barna. Nærmest alle er med på de forskjellige arrangementene. Det er et levende lokalmiljø, som kanskje er verdt å ha lav inntekt for?

Etter min mening er det mennesker som disse, som rammes av de høye bensinprisene, og ikke de som har nye, flotte biler og store hus i sentrale strøk. Jeg kan klare meg greit uten bil her hvor jeg bor nå, men det er rett og slett umulig i grisgrendte strøk. De trenger bil for å kjøre til en dårlig betalt jobb. Noe de gjør med glede, fordi de så gjerne vil bo der de bor. Men vi trenger vel ikke å gjøre det enda verre for dem?

9 kommentarer

Bodil

27.05.2008 kl.15:51

Jeg er helt enig med deg. Ikke att jeg mener det er noe grusomt i det med å bo på landet, men man er faktisk totalt avhegig av bilene der. Når det ikke er ett kolektivtilbud å benytte seg av må man jo alikavell komme seg fra a til b, og da har man jo som kjent ikke noe annet valg enn å ta bilen. Jeg er stor motstander av økning av bensinprisene uansett om det er snakk om by eller land. Jeg kan gå med på att prisen skal være noe høyere i byene, men den bør ikke stige mer enn den allerede har gjort til nå. Jeg mener heller man bør sette ned prisene til f.eks max 10kr. Om man skal ha inn mere penger i byene kan man ta inn denne på bomring eller slike foretak. Ikke alle som kjører i byene har valget med om de skal ta buss eller bil heller. Om man bor bare ett lite stykke utenfor en by er kolektiv tilbudet mye dårligere med en gang. Dette kan også gjelde de som bor i byen. Jeg kan ta meg selv som ett eksempel her. Om jeg tar buss til jobb bruker jeg ca 1time hver vei. Om jeg kjører bil bruker jeg 15min. Jeg bor på en plass som egentlig er godt dekket opp med buss, men alle bussene som kjører forbi meg kjører igjenom sentrum før de kjører videre eller jeg må bytte buss. Altså, jeg sparer 1.5time hver dag med å kjøre bil framfor å ta bussen. Da velger jeg selfølgelig bilen, og vil nok fortsette med dette selv om prisene øker. Skal øke rimelig mye for å spare inn 1.5time hver dag med timelønn om man tenker på den måten. Om landet skal fortsette å sette opp bensinprisene må iallefall noe gjøres både i byen og på landet. Det vil helt sikkert ikke være økonomisk lurt med ett fullgodt kollektivtilbud på små plasser, altså bør det der være billigere å kjøre bil enn i byene. JA til billigere bensin og bedre kollektivtilbud sier bare jeg!

Catalyzator

27.05.2008 kl.17:00

Bor i Rygge selv og syns ikke at benzin behøver å være rimligere. Øk prisen på flybiletter også fordi samlet sett har vi ingen problemer med økonomien her i landet og den sløsingen og stressingen som folk flest bedriver er en stor provokasjon mot natur og miljøværn. Trossalt har vi jo valgt å bo ulendt og langveis fra alt som du også nevner i innlegget ditt og slike kostnader er da også en naturlig konsekvens av våre valg. Menneskene i dagens samfunn er alt for kravstore og ikke minst giddalause når det faktisk gjelder de naturligste valgene i livet. Og våre dyre livstilsvalg forårsaker ytterligere fattigdom i andre deler av verden. Vinker vakkert fra skogen i solskinnet, ulike meninger betyr ikke nødvendigvis at vi legger smilet i baklomma :D

uNe

27.05.2008 kl.17:50

helt enig med deg. men alt vil på en eller annen måte stort sett alltid ramme noen. ting er altfor svart/hvitt. ja til flere gråtoner;) - og farger hadde vært fint.

Dronningpresidenten

27.05.2008 kl.18:30

Kjære catalyzator: jeg skriver at her jeg bor nå kan jeg greie meg fint uten bil. Det stedet på landet jeg snakker om er mye mer usentralt.

Dronningpresidenten

27.05.2008 kl.18:31

Det jeg egentlig angriper her er vel holdningene folk har i by til folk på landet, en sånn: vi kan greie oss uten dem-holdning, og det liker jeg overhodet ikke.

Catalyzator

27.05.2008 kl.19:05

Hei igjen og takk for korreksjonen :) Ja... "byfolk" har lett for å ta en nedlatende holdning mot oss som bor uttafor allfarvei... Det er jeg enig i. Vi har et større behov for transportmiddler dersom vi skal kunne delta i samfunnet på lik linje med "byfolk" og jeg er også enig i at vi har behov for bedret kollektivtrafikk. Jeg er født/oppvokst en times rotur unna veier og butikker og bodd her i rygge mesteparten av mitt voksne liv, noen kilometer unna busser og ennå noen km unna butikker og med ca en kilometer ubrøytet vei... MEN jeg hadde nok bodd her selv om bilen ikke hadde blitt oppfunnet.... Vi er generellt late blitt allihop og vi kunne trenge en mental omstrukturering av hva vi egentlig ber om. *huff nå plaprer jeg i vei igjen*... Vinker vakkert :D Vi er nok mye enige alikevel ja :)

Dronningpresidenten

27.05.2008 kl.19:54

Vi er nok egentlig enige, ja. :) Bortsett fra at jeg tror de som blir absolutt hardest rammet av den spådde bensinprisen på 17 kr, er de som kjører flere mil hver dag, som har lav inntekt, og bor på landet. Uten mulighet til annen transport.

Catalyzator

27.05.2008 kl.20:37

Ser akkurat en prat på tv-nyhetene om det nå.... En ting jeg ikke tenkte på er at det er kollektivtrafikk omkring i landet som blir rammet ganske hardt på grunn av at subsidiene ikke blir justert i forhold til økningen i drivstoffprisene...

Selv har jeg jo noen mils kjøring (tur retur) for å få tak i en kartong melk og 4x4 med relativt høyt forbruk på grunn av dårlig vei og ikke brøyting om vinteren og når du kombinerer dette med lav uførepensjon så blir summen at jeg bor i "dødens possisjon" fordi den eneste sosiale kontakten jeg har er via internett. Men hadde jeg ikke vært ufør så hadde jeg med glede syklet slik jeg gjorde da jeg var ung og ikke hadde bil.... Vel... jeg har jo valgt situasjonen selv men er nok på flyttefot, ikke på grunn av økonomien men på grunn av manglende mulighet til å være selvhjulpen kontra butikkbesøk osv. Har faktisk en ekstremt miljøvennlig elektrisk rullestol men det er litt for ulendt og håpløst å få reist den lange veien til butikken herfra med den. Håper å flytte til Hvaler hvor det er både tettsted med butikker og kollektivtrafikk men samtidig langt unna bymiljø og stress :D (vokste opp der ute så det er på sett å vis litt hjemfølelse også)

Dronningpresidenten

27.05.2008 kl.20:50

Ja, der har du også et poeng. Her må jo myndighetene bare skyndte seg å hjelpe til der det trengs. Mange transportselskaper i utkantnorge går bare såvidt rundt, og det er klart at dette kan velte sånne selskaper. Det må være lov å bo på et sånt sted at man er avhengig av bil, ellers vil bygdenorge avfolkes. Du skriver om sykling, og ja det er mange som er flinke til å sykle. Her i Rygge er det også relativt korte avstander overalt, (ja jeg regner noen km som ganske kort). De som pendler må gjerne transportere seg flere mil hver dag, og da sier det seg selv at det å sykle tar for lang tid/blir for slitsomt.

Skriv en ny kommentar

Dronningpresidenten

Dronningpresidenten

35, Rygge

Djevelsk god tid. Engasjert i politikk, med hjertet på venstresida. Skriver om fortid og framtid. Delvis anonymt, det er noen tekster det er skummelt å legge ut.

Kategorier

Arkiv

hits