counter hit make

Luftes for 350 kr timen

Jeg visste det sto drlig til p mange sykehjem rundt omkring i landet. Jeg visste ogs at mange er ndt til vre inne store deler av dagen, enten fordi det ikke er tilrettelagt for vre ute i omrdet, eller fordi de ansatte aldri har tid. Likevel fles det ekstra srt nr pensjonister leier private omsorgsbyrer for komme trille tur med dem. Det offentlige har ikke anledning til la dem f frisk luft.

Som student har jeg jobbet p sykehjem, sammen med disse utrolig travle folkene. Vi hadde aldri tid til ta med noen av beboerne ut (ikke var det noe srlig ha dem ute der heller). Likevel var det alltid tid til komme for tidlig til rapporten (hver eneste dag), og det var ogs tid til sitte litt lenger enn rapporten (ogs hver dag), snn fr en begynte arbeide. For meg som student var det vanskelig forst hvorfor absolutt alle m ha opptil en (ja, i hjemmesykepleien var det av og til opp til to) timer med regelrett ddtid mellom vaktene.

N fr jeg sikkert kjeft fra andre i helsevesenet, men det fr jeg tle. Dette er noe jeg har tenkt mye p.

Ved primrsykepleie og skriftlig rapport, vil rapporttiden kunne g kraftig ned. Det at pleierne faktisk dokumenterer underveis gjr rapporten effektiv og sikker. Dette har blitt gjennomfrt mange plasser allerede, men man har som alltid innkjringsproblemer. Tross alt er denne tiden av dagen en veldig hyggelig tid, der man treffer sine medarbeidere, og man fr ofte en god og faglig diskusjon.

En del pleiere har ogs veldig liten erfaring med databruk, og synes det er slitsomt skrive for pasientene sine. Kanskje fles det ogs litt skummelt, i og med at all informasjon blir lagret. Dette i motsetning til den muntlige rapporten, som ikke blir lagret noen steder. Det heter seg at det som dokumenteres muntlig ogs skal vre skriftlig, men all erfaring tilsier at slik dokumentasjon blir ufullstendig. Bare i lpet av min korte studenttid har jeg flere ganger opplevd at informasjon forsvant, enten ved en forglemmelse, eller fordi rapporterende pleier har en annen vekting enn foregende.

(Som pasient fles dette uprofesjonelt, og temmelig skremmende. Min snn hadde kastet opp i flere dager fr han ble lagt inn p sykehus, der han fikk penicillin p grunn av en lungebetennelse. Etter noen dager ville de skrive han ut fordi de trodde oppkastet kom p grunn av antibiotikaen. Da hadde de "glemt" at det han faktisk kom inn med var oppkast, og kraftig dehydrering. Jeg mtte minne dem p det, og da ville de ikke slippe han fr han faktisk tok til seg (flytende) fde.)

Nr man har vel innfrt dette, s mener jeg at det vil oppst lommer av tid der man faktisk har litt bedre tid til pasientene. Det offentlige burde ogs bidra til bygge praktiske sykehjem, der det er lett f pasientene inn og ut. Slik det er i dag, er det mange steder med lite trivelige uteomrder, som ligger langt unna de forskjellige avdelingene. Tenk om alle avdelinger kunne hatt en kjempeveranda, der alle kunne sitte ute i sola, i det minste? Jaja, det er lov drmme.

5 kommentarer

15.04.2008 kl.22:40

Trist at det er slik p sykehjem at de ikke har tid til pasientene sine. Frisk luft burde selflgelig vre en rettighet for de som snker det. En trilletur om dagen er vel ikke mye forlangt egentlig?N er det nok ikke alle som nsker seg ut fordi de kanskje er for syke, men de som vil burde jo ftt gjort det.Skriver litt selv om dette med travle pleiere p denne posten:http://tordenlill.wordpress.com/2008/02/20/d%c3%b8den/Denne posten handler frst om dden og s forteller jeg litt om min bestemor som sitter p sykehjem og hennes opplevelse av det.

Fredrik

15.04.2008 kl.22:53

Det at folk treffes fr og etter rapport og prater om lst er fast er ogs viktig. Hvis ikke de ansatte fr snakket sammen, s gr det utover arbeidsmiljet. Det som trengs er ke grunnbemanningen. Da m man ke vanlig lnnsskatt i samfunnet med 1% p alle arbeidstakere og s doble antall ansatte p sykehjemmene.

Dronningpresidenten

15.04.2008 kl.23:02

Tordenlill: jeg skal sjekke, om ikke i kveld. :)Fredrik: her er jeg ikke enig. I mange andre yrker kreves det av arbeidstakerne at de skal omges i pauser og lunsj. Jeg ser ikke noe problem i at vi tar bort noe av all pratingen som foregr p rapportrommet. Nr det gjelder den faglige samtalen, s m det alltid vre rom for den, NR man lurer p noe, vedrrende en pasient. Det er helt feil, ogs med tanke p taushetsplikten, at alle skal ha fullstendig innsyn i alt om alle pasientene. Hvis man dobler antallet ansatte p sykehjem, s ville det ha blitt alt for lite gjre for de som jobbet der. Det som kreves er at alle som skal vre p jobb er p jobb. Det er alt for mange sykemeldinger. Ved ke bemanningen litt, vil det vre rom for sykemeldinger, uten at de andre m jobbe seg ihjel. Sklart er jeg enig i at helsevesenet trenger flere av de bermmelige hendene, men en dobling ville vrt for mye.

Ragnhild

23.04.2008 kl.21:26

Du har mye rett i det du sier med at folk bruker mye tid til snakke om hvor travelt de har det, istedenfor vre sammen med pasientene.Det er dessverre mange som arbeider p sykehjem som virker slitne av jobben sin og godt kunne ha godt av skifte beite (etter min personlige oppfatning). I min tid i eldreomsorgen (som sommervikar i praksis som sykepleierstudent og ekstravakt) har jeg derimot sjelden mtt sykehjemspasienter som var spass til beins som den eldre damen jeg s p tv-nyhetene om denne saken - men nr det var godt vr mener jeg huske at de fleste av oss prvde hjelpe de som ville ut i rullestolen sin eller med rullator ut for sitte i solen eller trille de en tur rundt huset (eller andre tilgjengelige smturer) - selv om veldig mange gjerne ville inn igjen med en gang p grunn av trekk, for varmt, for kaldt, for lyst, i det hele tatt...Nr det gjelder rapportering skal all rapport foreg skriftlig i tillegg til den muntlige - det hender dessverre at dette unnlates nr alt "er som vanlig", men det *skal* ikke vre bare muntlig rapport p sykehjem heller.Stille rapport har jeg ikke noen erfaring med, men det blir jo stadig vanligere i sykehussammenheng ihvertfall.

Lill

27.04.2008 kl.11:24

Jada, jeg er enig i at mange eldre faktisk ikke vil ut. Likevel str jeg for det jeg mener ang. alt for mye prating rundt rapporten.I hjemmesykepleien der jeg var i praksis, fantes det pasienter som det nrmest ikke var dokumentert noe som helst p. Ikke annet enn "kvittering", som betydde at man hadde vrt der, og alt var som vanlig. Likevel ble samme pasient diskutert opp og ned p rapportrommet. Masse informasjon som aldri nr nestemann som skal hjem dit. Det er et problem, og det problemet tror jeg man lser litt bedre med stille rapport. For da M man dokumentere mer. Generelt synes jeg ogs sykehusrapportene er mye mer effektive og profesjonelle enn det jeg har opplevd i det kommunale helsevesenet, men det kan vre lokale forhold som gjr dette.

Skriv en ny kommentar

Dronningpresidenten

Dronningpresidenten

35, Rygge

Djevelsk god tid. Engasjert i politikk, med hjertet p venstresida. Skriver om fortid og framtid. Delvis anonymt, det er noen tekster det er skummelt legge ut.

Kategorier

Arkiv

hits